Què és el disseny d’experiències d’aprenentatge?

El disseny d’experiència d’aprenentatge (LXD) és el procés de creació d’experiències d’aprenentatge que permeten a l’alumne assolir els resultats d’aprenentatge desitjats a través d’una orientació més humana i orientada a objectius. El disseny d’experiència d’aprenentatge és un camp d’especialització interdisciplinar que incorpora elements de diferents disciplines com el disseny d’interacció, la neurociència, la psicologia cognitiva i la pedagogia. Els combina en una disciplina de disseny completament nova.

Enl blog Learning Experience Design, descriuen els elements principals:

Experiència: tot el que aprenem prové de l’experiència, això és un fet. Una experiència és qualsevol situació que trobeu que pren una quantitat de temps i deixa una impressió. Aquestes experiències no necessàriament han de tenir lloc en un entorn educatiu com l’escola. Poden tenir lloc a casa, fora, a l’oficina o en qualsevol altre lloc.
No totes les experiències són tan educatives com les pròximes. Algunes experiències poden ser completament avorrides o molestes. Afortunadament, tots hem tingut experiències que eren molt didàctiques i que recordarem tota la vida. La clau serà dissenyar experiències tan potents que interpel·lin directament a les emocions dels participants.

Disseny: en el disseny d’experiències d’aprenentatge, es fa referència als processos que s’utilitzen en l’àmbit del disseny, i que inclou recerca, experimentació, ideació, conceptualització, prototipatge, iteració i testeig. No és un procés sistemàtic pas a pas, sinó un procés creatiu amb un resultat que és incert al principi i més clar al final.
Igual que en qualsevol altra disciplina de disseny, LX Designers utilitza una barreja de qualitats creatives, conceptuals, intel·lectuals i analítiques per trobar solucions elegants que funcionen. La principal diferència amb altres disciplines de disseny és el fet que aquest disseny serveix per aprendre.

Aprenentatge: el disseny d’experiències d’aprenentatge es centra més en l’aprenentatge, i no tant en l’ensenyament. Es posa l’atenció a l’alumne o participant, a les seves necessitats i al procés que ell travessa. És necessari entendre com les persones aprenen perquè sigui eficaç. L’aprenentatge experiencial en particular forma part de la base del disseny d’experiències d’aprenentatge.

Centrat en les persones: l’aprenentatge és un procés humà i preferentment social. Posar l’alumne al centre del procés de disseny s’anomena disseny centrat en les persones. Aquesta és una part important de com i per què treballa el disseny d’experiències d’aprenentatge. Això vol dir que has de conèixer i comprendre les persones per a les que dissenyes. És imprescindible posar-se en contacte amb el públic objectiu a través d’entrevistes, observacions i co-creació.
L’ésser humà és un ésser racional i emocional. Tots tenim desitjos, necessitats, esperances, temors i dubtes. Per tant, una gran experiència d’aprenentatge s’ha de connectar a nivell personal. Per fer-ho, és fonamental poder distingir i actuar sobre les diferències entre grups d’estudiants i fins i tot estudiants individuals.

Orientat a objectius: una experiència d’aprenentatge no tindrà sentit si no compleixes els teus objectius. L’elecció i formulació dels objectius adequats és una part important del disseny d’una experiència d’aprenentatge. Això pot ser un gran desafiament, depenent de l’escala i la complexitat de l’experiència que esteu dissenyant.
Un aspecte molt important del disseny d’experiència d’aprenentatge és quina forma, mitjà o tecnologia es tria en relació principalment en els objectius de l’alumne. Això significa que cal començar per formular els resultats de l’aprenentatge desitjat i cada pas següent en el procés de disseny, inclòs l’elecció del seu mitjà o tecnologia, està orientat cap al resultat de l’aprenentatge desitjat.

Quin problema intenta resoldre el disseny d’experiència d’aprenentatge?

Un dissenyador, en el fons, és un solucionador de problemes. Sense un problema per resoldre, un disseny té un valor molt baix (tot i que pot ser estèticament agradable tot el mateix). El disseny d’aprenentatge intenta resoldre un o més dels 5 tipus de problemes per a l’alumne, com expliquen a Interaction Design:

  • La falta de coneixement: És difícil fer alguna cosa si no saps què és el que vols fer o no entens el que podria estar involucrat en fer-ho.
  • Una manca d’habilitat: Podria saber com es condueix un cotxe, però si no tinc pràctica de conducció, no voldràs que et porti de compres, per exemple. L’habilitat és l’aplicació pràctica del coneixement.
  • Una manca de confiança: Tothom sap parlar en públic i tothom té l’habilitat de fer-ho: tot el que es necessita és una veu. No obstant això, molta gent té dificultats per parlar públicament perquè no té la confiança de fer-ho.
  • Una manca de motivació: Es pot tenir tot el coneixement, l’habilitat i la confiança del món, però si no es vol fer alguna cosa, és poc probable que es faci.
  • La falta de recursos o eines: No es pot, com a mínim avui per avui, conduir un cotxe sense volant. De vegades, l’aprenentatge té com a objectiu solucionar un problema que existeix evitant que una persona motivada, coneixedora, hàbil i confiable no faci el que vulgui.

“Learning Experience Design will focus on facilitation, information architecture, and audience analysis – not just learning design and development” Josh Bersin

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

%d bloggers like this: